followers

busuk.org

Rabu, 15 Februari 2012

Gempar! Benarkah Eropah Akan Membeku?





Salam..

Benarkah Eropah akan kembali ke zaman ais dan akan membeku tidak lama lagi?

Saintis mikropalentologis di Balai Cerap Bumi Lamont-Doherty di Columbia University AS, George Kukla berpendapat, keadaan dialami Eropah kini menyamai zaman ais yang 
direkodkan kira-kira 115,000 tahun lalu.

Dalam temu bual panjang lebar dengan majalah Gelf, Kukla yang juga bekas profesor paleoklimatologi menjelaskan, apa yang berlaku adalah sangat serupa dengan masa tahun 115,000 lalu.

Paleoklimatologi ialah kajian tentang iklim pada masa geologi lampau yang melibatkan pentafsiran tentang mendapan glasier, fosil, data paleogografi, data isotop dan data sedimentologi.

"Apabila glasier bermula ratusan tahun dahulu, percaya atau tidak, glasier terakhir bermula dengan pemanasan global.

"Pemanasan global sentiasa mendahului Zaman Ais. Sejarah yang direkodkan menunjukkan teras ais berulang setiap 100,000 tahun atau lebih.

Dan buktinya hampir nyata apabila lebih 540 kematian direkodkan di seluruh eropah akibat cuaca sejuk melampau yang jatuh menjunam sehingga  -39.4 darjah Celsius di beberapa negara sejak akhir-akhir ini.
Cuaca buruk melampau yang berlaku itu turut melumpuhkan sistem penerbangan dan pengangkutan air di timur Eropah. Terbaru, sungai paling sibuk di Eropah iaitu Sungai Danube kini terpaksa ditutup kepada semua pelayaran setelah ia membeku.

Sungai sepanjang 2,860 kilomter (km) yang merentasi 10 negara itu merupakan medium utama kepada pengangkutan air, perikanan dan industri pengairan.

Sebanyak 244 kapal tersadai di pelabuhan sungai yang mengalir ke Laut Hitam itu manakala pasukan penyelamat Ukraine di Croatia menyelamatkan anak kapal yang terperangkap dalam salji sejak Jumaat lalu.

Dan yang paling menggemparkan, dikatakan Eropah bakal akan mengalami Zaman Ais dalam tempoh 10 tahun akan datang

Tiada ulasan: