followers

busuk.org

Khamis, 26 April 2012

Kuih Tradisi: Penjaram

As'salam




Hahaha..tetibe plak gua jadi orang dapur... 
aktuli gua sengaja nak kongsi-kongsi dengan korang tentang salah satu makanan/kuih tradisi paling pemes
 kat tempat gua..(sabah)

memperkenalkan...

PENJARAM...

kat sabah kami panggil penjaram atau penyaram..rasanya kat semenanjung kuih ni dikenali sebagai 
 cucur jawa..betul tak? kalau salah, im soriiii...hehehe
sebenarnya menurut mak gua, kuih penjaram ada tiga jenis atau perasa
iaitu perasa biasa (gula),perasa gula tebu/gula melaka dan perasa pandan.

Bahan-bahan:

-Tepung gandum 1kg
-Tepung beras 2 bungkus (dalam packet yang dijual tu)
-Gula 1kg (lebih sikit)

ATAU:
-Tepung gandum 1kg
-Tepung beras 1 packet
-Tepung pulut 1 packet
-Gula 1kg

p/s: pilih kombinasi bahan yang disukai

Untuk Perasa, ikut kesukaan masing-masing contohnya; air pandan untuk warna hijau dan kuih rasa pandan, tak payah tambah apa-apa jika suka perasa asli..dan gunalah gula merah/gula tebu/gula melaka jika ingin warna kuih gelap sedikit..

PERISA PANDAN:

* blender 5 helai daun pandan(POTONG KECIL2) dgn i cwn air.TAPIS.. 

- Campur semua bahan di atas ni dengan air dan gaul hingga pekat dan sebati (adunan licin)

- Kalau dibiar semalam adunan tu lagi bagus dan digoreng esok hari..sebab hasil kuih lebih cantik dan kembang...

- Pastikan kuali yang berisi minyak untuk menggoreng, benar-benar panas sebelum menggoreng

- Dengan satu senduk bulat, ceduk adunan dan tuang ke dalam minyak panas dgn api yg sederhana kecil.  kalau terlalu panas kuih akan hangus dan keras

- Sesudah masak angkat dan toskan hehehe...

selamat mencuba hehehehe :)

Sumber gambar: google




_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

8 ulasan:

Nur Honney Robbi berkata...

wauuu..superb!!..tahniah2x...pernah buat dulu kala..tapi tak semolek anda buat..tp tetap blh mkn lg la..tambah2x kerak kat tepi2 dia tu...kriuk2x je lau mkn..yummy,,betul la tu,org semanjung pggl cucur jawa je..bkn kuih cucur jawa...kuih dgn cucur maksud lbh kurang je..

Cik Adieb berkata...

Kalo penjaram pandan,perghhh..mang sedap.Yang warna coklat tu,lain rasanya.Nda ngam dengan lidah sy..Hehehehe :D

Mohd Billy berkata...

hehe thanks nur honey..gua mane la th sal kuih2 ni hehehe

Mohd Billy berkata...

cik adieb gua lg suka yg itam tu..
heheh

Atiqa_Wahid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Atiqa_Wahid berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Atiqa_Wahid berkata...

Huyooo ... pnya la sy pnya peveret. Bru ptg kmarin mkn kuih penjaram ni tpi xda yg pandan. Hitam ja tpi mmg maveles ... xD

MaMa Rey berkata...

suka makan kuih ni..sedap..