followers

busuk.org

Khamis, 5 April 2012

Tips Buat Segmen Untuk Blogger Baru





Tips Buat Segmen Untuk Blogger Baru


As'salam..

Selamat pagi semua..:) tetibe plak gua rasa rajin awal pagi ni..pikir punya pikir gua buatlah entri ni...
tips tentang bagaimana nak berSEGMEN dengan cara mudah dan berkesan khas untuk blogger baru..huahuahua...

eh..eh..layak ke gua bagi tips ni? walhal gua baru pertama kali buat segmen lebih kurang seminggu yang lalu..
hahaha tarapa macha!! aktuli hasil dari segmen yang gua buat hari tu, alhamdulillah dapat sambutan yg menggalakkan dari rakan-rakan blogger..pada mulanya rasa gementar gak nak buat 'first segment'.yelah...takot jualan tak laku hahaha..

Oklah..korang nak tahu kenapa segmen pertama gua dapat sambutan? ( perasan )
hasil dari pengamatan gua,rasanya ada beberapa perkara yang korang kena ikut hehehe
jom terjah!!

1- header atau banner memainkan peranan penting,korang boleh cuba daya kreativiti korang nak buat esp
banner untuk segmen/kontes korang..lagi cantik lagi dapat perhatian ramai. tapi bagi gua, letak header blog lebih sesuai kut..

2- Pastikan pembaca dan follower korang dah ramai. sekurang-kurangnya 100-300. lagi ramai lagi gempak! dan yang paling penting korang jenis yang rajin Blogwalking

3- Elakkan meletak syarat yang agak menyusahkan blogger lain.
contohnya: minta dorang jadi follower (ada unsur paksaan).
like FB fan page, follow kat twitter dan yang paling penting, takyah minta dorang TAG blogger yang lain.
tak salah kalau dipermudahkan.

4- Pastikan korang update dengan pantas bila dah ada peserta. ini akan lebih menarik perhatian ramai untuk menyertai segmen korang.

5- untuk mendapatkan lebih ramai peserta, tak salah korang korbankan sedikit masa untuk BW blog ke blog untuk menjemput rakan atau blogger lain join segmen korang

tu jelah rasanya..kalau korang tak percaya..,korang boleh try test tips ini, insya allah menjadi :)

15 ulasan:

MISS Z BERCELOTEH berkata...

yeah!!tips yg berguna..boleh jadikan pnduan bla miss z mo buat segmen nanti ^^

Unknown berkata...

insya allah..miss z blh cuba :)

LiN IBRAHIM berkata...

Thanks buat tips ni. Makasih yer.

Izwa Kamaruddin berkata...

setuju sgt okey!buat nyer time tu kat office mmg kene block dr buka fb dah x bleh buka..

Unknown berkata...

sama2 lin :)
thanks mrs eady :)

Syaz berkata...

wahhh...nak try la...thanks for the tips..:)

Tinta Lana berkata...

Tips2 tu, memang berguna, kena sangat2 pada sesiapa yg nak bt segmen jebat. Lagi2 yg 1st time nak buat :)

eii, kita rasa nak buat jugak lagi skali. Bila tgk Jebat bersungguh2, teringat lak masa lana uat dulu,huhuhu

Nor Zilla Sensei berkata...

nak buat...tapi takut tak mendapat sambutan. setakat ni biar la kita join segmen dr blogger lain dulu.hehe. abg jebat tolong2 la promote blog kita ea.:-)

Unknown berkata...

kotak reply jebat bermasalah

Unknown berkata...

syaz..sila cuba,jgn takut hehe
lana.. insya allah klu bsungguh2 pasti menjadi :)
Nor zila.. jgn takut dik,insya abe tlg semampu yg blh :)

M@W@R Q@SeH berkata...

ye sy setuju la hang jebat...tips yg berguna :)tq

Unknown berkata...

tq mawar

Unknown berkata...

info yang bagus unuk saya yang baru ni..tq

Unknown berkata...

cuba try nizatus syahida :)

Unknown berkata...

salam.. saya blogger baru.. sila2 la baca blog saya.. tq
ummigemok.blogspot.com