followers

busuk.org

Jumaat, 10 Februari 2012

Berita Harian | Paranormal boleh cakap bahasa asing

NORAINI didakwa boleh bertutur tiga bahasa. - Foto Mohamad Ishak

JERTIH: Doktor Pakar Saraf, Jabatan Neurosains Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan, Dr Muzaimi Mustapha, berkata keupayaan individu seperti dialami Noraini Ismail, 17, untuk bercakap bahasa asing selepas trauma kepada otak, memang wujud dalam bidang perubatan tetapi tidak dapat dijelaskan mengenainya kerana ia hampir dengan kegiatan paranormal. 

Beliau berkata, keadaan itu dikenali sebagai ‘xenoglossy’, iaitu sebahagian daripada gejala perubahan personaliti yang biasa dilihat kepada individu yang mengalami trauma otak.
Katanya, keadaan itu biasanya terjadi selepas personaliti kedua seseorang tercetus apabila berada bawah sedar atau hipnosis.
“Dalam kes Noraini, trauma otak dialami selepas nahas jalan raya mungkin menjadi pencetus dan menerbitkan personaliti kedua yang membolehkannya bercakap bahasa asing. 

“Selain itu, personaliti keduanya mungkin juga dipengaruhi drama dalam bahasa asing yang sering ditontonnya di televisyen. Ketika tidur, dia mungkin bermimpi dan fikiran bawah sedarnya menerbitkan personaliti kedua dan mengambil alih dirinya yang biasa. 


Sumber: Berita Harian

1 ulasan:

Lieza Nordin berkata...

bestnye.. ada hikamh gax dia koma.. *saya terhntuk kpala boleh fhm bhsa kucing... ekekkekek.. :peace: :D